Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Een harde ui geeft rendement in elke schakel"

Kees Jacobs, vertegenwoordiger bij Syngenta Seeds, praat altijd liever over netto dan over bruto kilo’s. “Veel volle kippers van een hectare  bij de oogst is mooi, maar het gaat er uiteindelijk om hoeveel vermarktbaar product je aan het eind van de rit overhoudt”, steekt hij van wal. “Vooral voor de langere bewaring worden hoge eisen gesteld aan de ui. De rassen uit onze Diamant-selectie hebben precies de eigenschappen die nodig zijn voor lange bewaring met minimaal kwaliteitsverlies. Ze zijn hard, zeer huidvast en hebben een uitstekende spuitrust.” Als Jacobs  de criteria voor de Diamant-selectie toelicht, blijkt dat dit geen loze kreten zijn. “Een ras moet minstens 2 jaar op rij een relatieve beoordeling van boven de 100 hebben op de rassenlijst voor zowel hardheid als huidvastheid. Onze rassen Motion, Progression en Vision voldoen hieraan.”

Voordeel voor elke schakel
Volgens Jacobs profiteert elke schakel in de uienketen van de voordelen van een harde, huidvaste ui. “Voor de teler zal vooral het netto bewaarrendement aanspreken. Een harde ui heeft minder last van drukplekken en wordt minder snel zacht als het seizoen vordert. Er is dus minder uitval en er blijven netto relatief veel kilo’s over. Die geringe tarra is uiteraard ook voordelig voor de verwerker die daarnaast ook profiteert van lagere sorteerkosten. En de uiteindelijke afnemer heeft met een hard en huidvast ras meer garanties dat hij ook later in het seizoen een goede kwaliteit uien ontvangt. Dat geldt net zo goed voor een Nederlandse supermarkt die jaarrond kwaliteit in de schappen wil hebben als voor een klant in Azië waar de uien een maand lang naar onderweg zijn.”

Rassen in de pijplijn
De rassen in de Diamant-selectie van Syngenta zijn het resultaat van jarenlange veredeling. “We hebben zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van rassen met sterke genetica op bewaareigenschappen. Daar ligt een belangrijk zwaartepunt”, vertelt Jacobs. “Behalve de hardheid en de huidvastheid is ook de lange spruitrust een sterk punt van onze rassen. Ook dat zit letterlijk in de genen.” Naast goede bewaareigenschappen staat verder een betrouwbaar hoge opbrengst op het lijstje van de Syngenta veredelaars. Jacobs: “We hebben onze nieuwe rassen Promotion en Nation veredeld op een beter wortelstelsel. Daardoor zijn deze rassen beter in staat om vocht en mineralen op te nemen. Ook maakt het ze sterker op bodemziekten die op steeds meer plekken de kop opsteken.” Voor de nabije toekomst werkt Syngenta Seeds aan rassen met resistentie tegen valse meeldauw. “En er zitten rode uienrassen in de pijplijn”, verklapt Jacobs. “Dat segment blijft groeien en daar zijn ook nog flinke stappen te zetten op het gebied van opbrengst en kwaliteit.” 

Toekomstperspectief ui
Jacobs is positief over de perspectieven voor de uienteelt. “Weinig mensen weten dat ui wereldwijd na tomaat de grootste groente is. In Afrika eet men gemiddeld 35 kilo per persoon per jaar tegen 6 kilo voor een gemiddelde Europeaan. En in Afrika vindt de grootste bevolkingsgroei plaats. Ook past de ui met z’n geringe calorieën prima in een gezond dieet.” Of Syngenta Seeds van die trend gaat profiteren, is voor Jacobs geen vraag maar een weet. “Je hebt met onze rassen de zekerheid van veel netto kilo’s met weinig sorteerwerk en prima kwaliteit. Ons marktaandeel groeit niet voor niets al jaren.”

Lees meer: https://www.syngenta.nl/uienrassen

Voor meer informatie:
Kees Jacobs
T +31 657 312 075
kees.jacobs@syngenta.com
Michiel van Mol
T +31 657 570 352
michiel.van_mol@syngenta.com

Publicatiedatum: