Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Nieuwe uienteeltgebieden verlichten lage binnenlandse oogst

Het voorjaarsseizoen voor uien is zowel in Mexico als in Texas begonnen.

"De kwaliteit van en de vraag naar uien zijn uitstekend," zegt Matthew Gideon van Keystone Fruit Marketing in Greencastle. "Vidalia is de volgende en begint officieel op 12 april. Onze oogst daar ziet er tot nu toe goed uit en we verwachten een normaal jaar. Daarna gaan we in juni van start in Walla Walla."

Naast de aanvoer van uien uit Mexico en Texas, komen er nog andere gebieden met verse oogst, waaronder Georgia in april en later dit jaar Californië en Washington. Keystone zelf verlaadt momenteel zowel uit Washington als uit Mexico en Texas.

"Als gevolg van de weersproblemen in het noordwesten van de Stille Oceaan afgelopen zomer, is het totale aanbod van uien dit jaar veel lager dan vorig jaar. We zullen volgende maand onze noordwestelijke opslag afronden en tot de herfst volop nieuwe uien oogsten," zegt Gideon.

Geringe voorraden, sterke vraag
Het is geen verrassing dat de vraag naar uien dit jaar groter is dan vorig jaar. "De markt is erg sterk en ligt hoger dan vorig jaar. We kunnen dit toeschrijven aan het gebrek aan bewaaruien in het noordwesten," zegt Gideon, die opmerkt dat de binnenlandse opslag dit jaar een recordlaagte heeft bereikt.

Ondertussen wordt de sector geconfronteerd met een aantal problemen waaronder de vrachtprijzen, die nog nooit zo hoog zijn geweest, en de arbeidskosten. Gideon merkt echter op dat de uiensector al voor de pandemie begon te veranderen en dat die verandering alleen maar werd versneld door Covid. "Telers planten alleen nog voor bevestigde verkopen, arbeidsuitdagingen, de algemene prijs van uien in de winkels... al deze factoren hebben de planningsprocedures en de vooruitzichten voor onze telerspartners drastisch veranderd," zegt hij, waarbij hij opmerkt dat Keystone de telers betrekt bij zijn beslissingen over zijn retailpartners.

Vooruitkijkend zegt Gideon dat met de komst van meer verse uien op de markt, er meer keuzes voor de consument beschikbaar zullen zijn. Keystone heeft zelf een aantal nieuwe producten op de markt gebracht, waaronder biologische Mexicaanse uien, alsmede grotere voorraden van Walla Wall Rose Red uien en Vidalia uien.

En met de lente en de zomer voor de deur, zullen er ook promoties zijn. "Consumenten zijn enthousiast om naar buiten te gaan en te genieten van warmere temperaturen. Grillen, picknicken, feestjes, speciale evenementen en feestdagen zijn allemaal geweldige mogelijkheden voor zoete uien en we moedigen onze klanten aan om met vertrouwen te promoten," zegt Gideon.

Voor meer informatie:
M. Andrea Scroggs
Keystone Fruit Marketing
+1 717 597 2112
ascroggs@keystonefruit.com  
www.keystonefruit.com 

Publicatiedatum: