Groenten zowel vers als verwerkt aanbieden: dat is al sinds vele jaren de firma H.J. Gabathuler, gevestigd in het Zwitserse Au. Het bedrijf begon in 1981 als paddenstoelengroothandel, maar tegenwoordig is het bedrijf uitgegroeid tot één van de vooraanstaande aanbieders van knoflook- en convenience-producten op de Zwitserse markt.
Knoflook is tegenwoordig één van de belangrijkste omzetpijlers van het bedrijf, bevestigd de junior manager Patrick Gabathuler. De knoflook wordt zowel vers alsook in verwerkte vorm aangeboden. "Het grootste deel van onze afzet bestaat uit heel gewone witte knoflook, die we hoofdzakelijk uit China afnemen. Alleen wanneer er voor korte tijd een tekort optreedt – zoals soms in de zomer het geval is – bieden we aanvullend knoflook uit Spanje aan. Voor de rest zien we dat de vraag naar verse knoflook op de Zwitserse markt het hele jaar door vrijwel gelijk blijft.“
Het bedrijf werd ooit opgericht als pure paddenstoelengroothandel
Focus op standaardproducten
Slechts weinig aanbieders in Zwitserland houden zich in dergelijk grote mate met knoflook bezig als H.J. Gabathuler. Naast de handel in verse knoflook is het bedrijf ook bezig haar assortiment aan diepgevroren en verwerkte knoflookproducten continue uit te breiden. Het bedrijf is de Zwitserse vertegenwoordiging van Bresc, het vooraanstaande bedrijf voor diepgevroren knoflook en kruidenmixen in Europa. "Bij de diepvriesvoeding zijn de marges echter zeer klein en de prijsdruk bijzonder hoog“, aldus Patrick. Sinds 2017 wordt ook het Israëlische merk Dorot exclusief in de Duitstalige landen aangeboden. "Deze productlijn staat nog in de kinderschoenen omdat de logistieke eisen voor de import naar Europa bijzonder gecompliceerd zijn. Hierbij staan we op het punt ons netwerk verder op te bouwen.“
De productlijn Bresc
Over het algemeen is de Zwitserse consument erg conservatief: "Bij ons lopen vooral de standaard knoflookproducten erg goed. Bio-knoflook wordt bijvoorbeeld slechts in beperkte hoeveelheden aangeboden, aangezien knoflook in eerste instantie een massaproduct is. Ook knoflook uit Zwitserse teelt wordt weinig aangeboden. Juist bij producten waar grote hoeveelheden van nodig zijn is de Zwitserse teelt erg gecompliceerd.
Patrick Gabathuler: "De Zwitserse consument geeft vooral de voorkeur aan standaard knoflookproducten"
Kleine verpakkingen staan op de voorgrond
Naast de knoflookhandel heeft het bedrijf zich in de loop der jaren gewijd aan de verkoop van paddenstoelen, kruiden en convenience-groenten. Wat betreft groenten tendeert de markt ook in Zwitserland in de richting van kleine verpakkingen, vertelt Patrick. "Vroeger kon men familypacks van 500-600 gram verkopen, nu bevat het merendeel van de verpakkingen 180 gram. Een soortgelijke tendens vertoont de diepvriessector: juist in de gastronomie worden de verpakkingen jaarlijks tendentieel kleiner. Zakken met bonen werden vroeger nog in verpakkingen van 10 kg verhandeld, later in zakken van 5 kg en tegenwoordig in zakken van 2 kg.“
Voor meer informatie:
H.J.Gabathuler AG
Hauptstrasse 145
9434 Au (SG), Schweiz
Tel: +41 (0)71 722 07 47
Fax: +41 (0)71 722 07 64
[email protected]
www.gabathuler-foodmarketing.ch